18 fyllda år idag

Idag är det min 18-årsdag, trevligt trevligt. Annars var det bara en vanlig onsdag, min favoritdag i skolan. Då har vi nämligen samhällskunskap och sen religion. Där kan det blossa upp starka känslor om både det ena och det andra, speciellt vad det gäller politik och idag hade vi en låååång diskusion hela dagen om SD och deras politik. Jag är ju, som ni kanske fattat, för Sverigedemokraterna. Jag tycker de har en vettig invandringspolitik som kanske något annat parti borde tagit tag i tidigare, då hade de sluppit vara oroliga för hur Sverige kommer att bli p g a SD. Tycker att folk borde acceptera att nu är SD inne i riksdagen för att mer än tillräckligt många röstade fram dem. Det är så demokratin funkar.Aatt gnälla, säga att "vi vägrar samarbeta med dem" och försöka göra allt för att de inte ska ha någonting what so ever att säga till om, tycker jag är dubbelmoral. Det är ingen demokrati. Sedan klagar alla på att de inte har några andra åsikter om någonting annat än invandringen, men om vi säger såhär. Så fort SD nämndes, så fort de fick en fråga att svara på, så handlade det om just - invandringspolitiken. Fick de andra frågor? Nej, knappt. Hur lätt är det då att framföra sina andra åsikter i media när de inte får några andra frågor?
Diskussionen var lång, vilket inte gör mig någonting för jag ger mig aldrig. ALDRIG. Sedan att vissa tar allt man säger personligt och blir sura, inte vill prata med en senare och sitter och viskar om en, tycker jag är så jävla barnsligt. Alla har rätt att uttrycka sina åsikter, ingen har rätt eller fel när det gäller sådant. Eftersom att alla tycker olika.
Men någonting jag blev rätt så irriterad över, var när vår nya rektor kom in i klassrummet för att babbla om likabehandlingsplanen de håller på att arbeta med. Som ni i Jönköping vet så var vår skola, Bäckadalsgymnasiet, den skola där flest elever röstade på Sverigedemokraterna. Vi röstade mer på dem än någon annan skola i Sverige gjorde. Då uttrycker sig vår rektor såhär:

"Som ni säkert fått reda på, så röstade de flesta elever på Bäckadal för Sverigedemokraterna. Jag tycker det är synd att så många röstar för ett främlingsfientligt parti.
"

Ursäkta, men hon har ingen som helst rätt att komma in till klasserna och tala om för oss elever vilka man ska och inte ska rösta på. Jag blev väldigt irriterad över det och bad henne definiera  ordet främlingsfientlig, vad det innebär. Det kunde inte hon svara på, utan ställde tillbaka frågan till oss elever istället.
Det tyder på en sak - okunnighet.

Kommentarer
Postat av: Lennart Pettersson

Men, Elin, tydligen sa hon inte vilka partier hon tyckte ni skulle rösta på. Hon uttryckte bara sin demokratiska rättighet att uttrycka det hon tyckte. Att hon tyckte det var synd att så många i din skola röstade på sd. Alla har rätt uttrycka sina åsikter, eller hur? Var det inte så du skrev?

2010-09-22 @ 23:02:55
URL: http://absolutlennart.blogspot.com
Postat av: Johanna

Grattis på födelsedagen & jag håller helt med dig när det gäller SD! Stå på dig ;)

2010-09-23 @ 00:43:52
URL: http://jojjiiz.blogg.se/
Postat av: elin, herself

sv Lennart: Grejen är att vi som röstade på Sverigedemokraterna tycker INTE att de är ett främlingsfientligt parti, som hon uttryckte sig. Nu tror hon alltså att det går många elever på skolan som är främlingsfientliga, och jag är en av dem eleverna. Så på sätt och vis tycker jag att det var ett påhopp av henne mot både mig och oss andra, för jag är verkligen inte främlingsfientlig. Och självklart har alla rätt att uttrycka sina åsikter, men som rektor att komma in till en klass och snacka om likabehandligsplan och sen tala om för oss att mer än halva skolan är främnlingsfientlig, det är inte bara att uttrycka sin åsikt. När vi diskuterar detta heta ämne med andra lärare så står är de verkligen för eller emot SD, på lektionerna. Då är de neutrala. En kompis till mig frågade min samhällskonskapslärare vad han tyckte om SD, utanför klassrummet. Då svarade han något i stil med att de är "ett jävla pack skinnskallar med slips och fina kostymer." Det skiter jag i om han tycker så, men att komma på in på en lektion, som rektor och tala om för oss att vi är främlingsfientliga tycker inte jag är okej. That's it.

2010-09-23 @ 10:01:06
Postat av: Mariam

Ojoj Elin. :) Mycket åsikter. Har läst ditt inlägg och även om jag inte delar din politiska åsikt är det definitivt bra att du har en åsikt.



Grattis i efterskott också! Hann inte skriva igår men hoppas dagen var bra.

2010-09-23 @ 17:00:17
URL: http://mammamariam.blogg.se/
Postat av: elin, herself.

sv Mariam: Tack så mycket! :)

2010-09-24 @ 09:59:09
Postat av: Elin

Grattis!

2010-09-24 @ 21:12:16
URL: http://fashionbyelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0