Mödravårdcentralen snart.

Sitter i skolan just nu, slutade för drygt en timme sen. Men jag ska vara på mödravårdcentralen vid 15.30 och orkade inte åka hem innan så stannade kvar här och sitter nu på Ronjas lektion (som vanligt).
Inatt drömde jag om min bebis (igen) fast det var faktiskt första gången jag drömde att bebisen var en flicka! I drömmen hade tydligen Jimmie haft hand om bebisen sen födseln och jag hade inte fått träffa henne på ungefär ett år :( Hennes första ord var "dadda" och jag blev skitsur haha. "Säg mamma!!!!" x)

Vi får väl se vad det blir för kön, nu är det ju trots allt bara en månad (exakt idag) tills h*n kommer! Helt sjukt.. tror inte att man fattar att man ska bli mamma förrän man får se sitt barn för första gången, trots att man tror att man fattat det. "förstår du vilket ansvar det är?" Ja DET förstår jag, och bara för att jag är yngre än många är när de skaffar barn betyder inte det att jag inte kan ta de ansvaret, för det kan jag. Hade jag inte trott på mig själv hade jag valt att adoptera bort barnet, för hennes/hans skull.. Det enda jag oroar mig för är framtiden, hur det ska bli om några år med arbete och bostad och sånt. För jag tänker ju inte bo hemma tills barnet är typ 18, haha. Men det är ju inte direkt a piece of cake att få ett jobb i dagens samhälle, och har man dessutom hoppat av skolan så kan det ju komplicera saker och ting ännu mer. Men man får ta en dag i taget helt enkelt, inte gå och tänka så mycket på allt sånt utan ta det när det kommer. 



  •  Du har klarat av 89% av graviditeten.
  •  Du har 30 dagar till förlossningen.


  • Bebisen


    Bebisen väger nu omkring 2.5 kg och är c:a 47 cm lång. Den här veckan har bebisens naglar definitivt nått kanten av fingrarna. Vid förlossningen kan naglarna se ganska långa och spetsiga ut. Bebisen riskerar inte lika mycket att riva sig själv med naglarna eftersom det är så ont om utrymme i livmodern vid det här laget.
    Bebisen fortsätter att bygga sina fettdepåer och blir allt knubbigare och rundare. Bebisen börjar utveckla sitt eget immunförsvar.

    Bebisen fortsätter att bygga sina fettdepåer och blir allt knubbigare och rundare. Bebisen börjar utveckla sitt eget immunförsvar.

    Jag

    Livmoderns övre del har nu vuxit ungefär 15 cm ovanför naveln och din viktökning ligger sannolikt omkring 10.8 till 13 kg. De flesta kvinnor börjar känna rejält sig tunga och otympliga och börjar tänka “ska bebisen aldrig komma ut?”. Vissa får problem med att äta och att andas djupt. Det kan då vara bra att äta lite men ofta för att inte ytterligare öka sitt obehag.

    Livmoderhalsen kommer att börja utvidgas under de kommande veckorna för att bebisens huvud och kropp så småningom skall kunna passera ut genom förlossningskanalen. Livmoderhalsen behöver vara 10 cm öppen för att bebisen skall kunna förlösas.

    Om det känns tungt just nu, håll ut! Det är bara några få veckor kvar och alla besvär och obehag kommer snart att få sin belöning!




    Kommentarer
    Postat av: Anonym

    Ska du hoppa av skolan helt? trodde du bara skulle "stå" över en temin och ta igen den sen...

    2010-01-19 @ 22:41:24
    Postat av: elin, bitches.

    sv: Nej jag hoppar inte av skolan, men jag kan heller inte bara "stå över en termin", eftersom att jag ska vara mammaledig i minst ett år. Jag ska läsa alla teoretiska ämnen på distans, och eftersom att jag går restauranglinjen så kan det ju bli lite problematiskt att vara med i köken. Men jag vet inte alls hur det blir sen om något halvår, jag orkar inte ens tänka på det.

    2010-01-21 @ 15:24:08
    URL: http://eliinmattsson.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0