i am sooo tired

Förlåt, jag har inte orkat skriva eller göra någonting alls i brist på energi.. jag sover jättedåligt om nätterna nu, då det är ett stort hinder att bara vända sig i sängen haha. Ont i ryggen har jag också, usch nu får du komma ut!

Igår var jag i alla fall på "unga föräldrar"-gruppen. Jimmie var också med (tyvärr, kan jag säga såhär i efterhand). Men vi pratade hur som helst om förlossningen för det mesta. Alltså man trodde att man visste allt om hur förlossningar går till, hur det blir när vattnet går och bla bla. Men efter att ha fått lyssna på barnmorskan som var där igår (som var uppvuxen i Afrika, awesome!) så satt man där som ett fån och tänkte "oj, det här hade jag ingen aning om.." Ni som tror att när "vattnet går" betyder att det kommer en stor floood med vatten och att man har 5 minuter på sig att få ut ungen - ni har tittat för mycket på film.. Haha. För så är det inte alls. Tyvärr, skulle jag vilja säga. Jag hade velat ha lite drama! haha.

Det är väldigt häftigt hur kroppen anpassar sig både under graviditeten och inför förlossningen. Man behöver i stort sätt inte göra någonting själv.
Sen gick vi igenom andningen lite, som är väldigt viktig när man får värkar. Andas man rätt och är koncentrerad på andningen så känner man inte smärtan lika mycket.
Det höll på i ungefär två timmar, så jag kommer inte ihåg precis allt vi pratade om. Men jag minns det viktigaste. Ska dit nästa onsdag också och då ska vi prata om amingen bland annat. I gruppen var det även en till tjej i från Bäckadalsgymnasiet, hon var 18 år och gick mode/design. Kul att de har sånna här grupper där man får träffa tjejer och killar i samma ålder som går igenom samma sak som en själv. Hade inte känt mig bekväm med att sitta med par på 30 år som är gifta och bor i stort hus och har alla fördelar för att skaffa barn.

Nu har jag i alla fall börjat känna av sammandragningar, alltså värkar typ fast förståss inte lika kraftiga. Men ont gör det, det spänner som satan och magen blir hård som en sten. Sen släpper det efter 30 sekunder ungefär. Hörde att har man mycket sammandragningar veckorna innan man ska föda så är det vanligt att man föder tidigare än satt datum. Vi får väl se.. nu är det ju drygt 4 veckor kvar, lite mindre.


Nu ska jag ta mig en glass, glassbilen var här igår så passade på att köpa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0