Hemma från bion..

Kom nyss hem från bion, ska skriva lite vad jag tyckte om filmen - Avatar.


"Den desillusionerade marinsoldaten JakeSully skickas till planeten Pandora för att med alla medel övertyga urbefolkningen att låta människan exploatera deras natur för att utvinna en ny energikälla. Allteftersom Jake lär känna planeten och folket blir han mer och mer osäker på sitt uppdrag och när kampen ställs på sin spets måste han välja sida."


Var ska jag börja? Helt otroligt film. Så genomtänkt, allt från insekterna och de små detaljerna på de gigantiska varelserna till den vackra och drömlika miljön var fantastiska! De mäktiga robotarna och maskinerna som människorna hade byggt var enorma, riktigt häftigt var det.
Var filmen bra? Vissa jag frågat säger att den var halvbra/halvkass, men man kan inte bara avgöra hur bra en film är på hur pass bra handligen är. För det är så mycket mer som spelar in än handlingen - miljön, detaljerna, hur det är filmat, specialeffekterna. Frågar ni mig så var allt amazing, även handlingen, har inget negativt att säga (och jag brukar inte ens gilla sånna här filmer i vanliga fall..). Jag rös när de filmade Pandoras natur, det såg ut som ett riktigt paradis.

Vad filmen hade för budskap får man väl avgöra själv, "en bild säger mer än tusen ord". Själv såg jag det som ett exempel på hur vi förstör vår egen jord.
Människorna åker till Pandora för att de hittat något värdefullt och förstör för Na’vi (de som lever där) för att kunna få tag i det. De struntar i att det finns flera olika varelser och raser som lever på planeten, de gör allt de kan för att få vad de vill ha. Ungefär så fungerar vi människor i verkligheten också. Vi förstör naturen, som först tillhörde djuren, för att få bränsle, virke, el - ja, allt möjligt. Men vi tänker inte på Jorden, eller djuren. Vi tänker bara på oss själva.

Hur som helst, är ni sugna på att gå på bio - köp biljetter till denna!



Fick ju somsagt mitt löshår idag, wiho. Här är några bilder på hur det ser ut (batterierna i digitalkameran är slut så fick ta med mobilen, därav de rätt kassa bilderna..)




kanske inte skulle haft svart tröja på mig (y)


Kommentarer
Postat av: Cicci

Tack för tyckandet för filmen, nu blev jag as sugen på att se den :D Vad fint löshåret blev också (Y)

2010-01-09 @ 07:55:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0