Hello

Sorry, dålig uppdatering igen hehe.. Har bara inte orkat sätta mig framför datorn, speciellt inte nu när den är som den är. Stängs av efter typ 5 minuter och då blir jag bara irriterad och det förstör min dag!
Men hur som helst, X-mas is ooover! Tänk att man handlar, pyntar och stressar mycket för bara en dag? Nästan tur att den bara är en gång om året, får panik när det är 100 000 människor på a6 samtidigt som ska köpa julklappar! Jag var väldigt sent ute med mina julklappar, hehe. Köpte dem dagen innan.. Hade dock inte så många att köpa till. Det var jag, mamma, pappa, syster och hennes pojkvän på julafton.
Detta köpte jag:
Mamma - Erik Grönwalls (idolvinnaren) skiva. Mamma är typ kär i honom. Fast hon hade kollat på kvittot när hon städat mitt rum så hon hade sett att jag köpt den till henne, det var ju bra! (y) Sen köpte jag en annan grej på ikea, som man använder när man kokar korv (hahaha?), svårt att förklara!
Pappa - 2 trisslotter och 5 tian-lotter. Han vann tio kronor, woho!
Anna (syster) - En ljuslykta och några blockljus till. Rätt svårt att veta vad någon man träffar så sällan vill ha..

Sen fick jag det här:
Av mamma - 500 kronor + 4 trisslotter, vann 50 kronor ;D
Av pappa - 2000 kronor
Av min syster - En söt bebisleksak plus ett presentkort på 300 kronor hos babyproffsen, hihi.

Det var en mysig jul, satt och spelade vilda gester, TP, alfapet och buzz till klockan 4 på morgonen haha. Anna hade köpt ett nytt spel, google eyes, verkade skitkul men det kunde vi ju inte spela eftersom att spelkorten var på finska : ) Awesome!

Nu är jag i alla fall hos min far och sitter här vid en fungerande dator. Ska ta mig till stan i morgon och kolla in mellandagsrean, hittade ingenting alls på a6 när jag var där igår. Orkade knappast leta efter något heller, man kom ju knappt fram bland folkmassan..



graviditetsvecka 33

Jag var ju hos barnmorskan i tisdags för att se så att min mage växt, och det hade den! Och min bebis har vänt på sig, så den har huvudet neråt nu (: Vi gjorde ett litet snabbt ultraljud bara för att hon ville se så den hade vänt på sig. Älskar ultraljud, hade kunnat ligga ett helt dygn och bara tittat..


  • Första dagen for din senaste mens var 14-May-2009
  • Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 18-Feb-2010 (vattumannens tecken)
  • Du är gravid i vecka 32+3 (graviditetsvecka 33)
  • Bebisen väger c:a 2103 gram. *
  • Bebisen är c:a 44.8 cm från hjässa till fot. *
  • Du har klarat av 81% av graviditeten.
  • Du har 52 dagar till förlossningen.
  • Din första trimester varar från 14-May-2009 till 12-Aug-2009
  • Din andra trimester varar från 13-Aug-2009 till 10-Nov-2009
  • Din tredje trimester varar från 11-Nov-2009 till 18-Feb-2010

Bebisen

I vecka 32 väger din bebis närmare 1.8 kg och är c:a 44 cm från topp till tå.

Under den här perioden rör bebisen sig mer och kraftfullare än någonsin. Kommande veckor bli utrymmet att röra sig allt mindre, och den så kallade fosterställningen blir den enda möjliga. Håll reda på fosterrörelserna och kontakta MVC om de plötsligt skulle minska i frekvens och/eller intensitet.

 

Tillväxttakten avtar nu något och utgörs främst av ökat underhudsfett som också gör att bebisen ser rundare och mindre skrynklig ut. Amningsreflexen är utvecklad och vid beröring av kinden vänder bebisen på huvudet för att söka efter bröstet, och beröring av underläpp gör att den öppnar munnen. Den klarar också att suga och svälja på ett koordinerat sätt.

 

Du

Din livmoders översta del finns nu c:a 13 cm ovanför naveln. Nu när bebisen vuxit sig så stor och livmodern är högre i buken kan du märka av en ny upplevelse: när bebisen ligger uppochner i mage kan den sparka uppåt och träffa dina revben. Trycket kan göra att det känns ömt, särskilt om bebisen fastnar med en fot mellan revbenen. Du kan delvis förhindra detta genom att sitta upp så mycket som möjligt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0