Time to get serious!

Läste i något forum tidigare idag, kommer inte ihåg vart, men kopierade i alla fall vad denna unge man hade att säga om "Djurens Rättigheter"


"Ja, varifrån härleder man att djur har rättigheter? Det låter ju helt absurt att att de skulle ha rättigheter som vi människor när de inte är rationella varelser! Nej om jag köper en hund äger har jag äganderätt på den och får göra vad jag vill med min egendom, såvida den inte helt plötsligt börjar argumentera för sin "djurrätt" och hänvisar till polemiskt skrivna verk av andra djur där man motiverar sina rättigheter etc. Ja, ni förstår. Denna fråga är väl speciellt riktad till veganer som alltid ska stå upp för djuren och hävda att det är mord att äta kött. Hur motiverar ni att djur har rättigheter?"


Jag är själv djurvän, jag älskar djur och tycker absolut att de har rättigheter. Då menar jag inte rättigheter som att denna killens hund, eller "egendom"(?) ska ha en dubbelsäng och eget rum. Djurens rättigheter handlar om att djur ska behandlas precis som vilket värdefullt liv som helst, man ska ge dem kärlek och föda samt allt annat den behöver för att överleva. Har man t ex en hund, så har man en hund för att man tycker om djur och för att man vill ta hand om en hund och älska den. Precis som om man skaffar ett barn. Inte för att äga något, som man äger ett hus man köper. En hund, eller vilket annat djur som helst känner smärta precis lika väl som en människa gör.
Jag är inte vegetarian utan älskar kött och skulle inte vilja ge upp det för att äta linser etc, men jag förstår helt och hållet de som är vegetarianer av etiska skäl. Behandlas ett djur rätt då det är vid liv och när det ska slaktas tycker jag det är helt okej att äta kött . Därför är det synd att man inte kan vara helt säker på att köttet man köper kommer från en gris/ko/kyckling osv som levt ett "lyckligt" liv och fått dö på ett smärtfritt sätt.
Man kan skriva om det här hur långt som helst, om djurförsök och pälsar osv men tyvärr vet jag inte mycket om det ämnet så jag slutar skriva här. Det enda jag kan säga om det är att jag tycker det är fel, fel och åter FEL!

Djuren var här före oss, vi behöver dem men de behöver inte oss!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0