shut up n' listen, bitches!

Gud vad jag blir trött på alla tjejer som sitter där framför skärmen och skriver om hur misslyckade och patetiska unga föräldrar är.


fjortisen som skrev detta har nu spärrat mig från att kommentera i hennes blogg, moget att man inte vågar stå för det man skriver och kunna ta emot upprörda kommentarer. menmen, her choice.




Okej, tio djupa andetag.. Varför öppnar ni ens käften!? Vet ni ett skit om hur det är att vara ung och gravid/förälder? Nej, ni gör ju inte det.. Precis som allt annat finns det både för-och nackdelar med att vara gravid, oavsett om man är 17 eller om man är fucking 40.
Fördelar med att vara graivd:
-De första sparkarna, det går inte att förklara själva känslan. Det är helt fantastiskt.
-Ultraljudet, när du får se att det verkligen ligger ett litet liv innuti din mage.
-Den superfina runda magen man får efter några månader, hallå vem tycker inte att den är ursöt?
-Har man tur (som jag) så sätter sig de extra kilona man lägger på sig under graviditeten på rätt ställen - större bröst och lite kurvor!
-Att gå till barnmorskan varannan vecka ungefär och få lyssna på din bebis hjärta som kämpar på där inne.
-Detta är olika från person till person men, jag har mått vääldigt bra under min graviditet. Jag är mycket gladare och positivare än vad jag någonsin varit, det säger alla som känner mig.
-Längtan, att veta att du snart kommer att få den finaste och mest dyrbaraste present som finns.
Du mognar och blir mer ansvarsfull.
-Har du tidigare sagt att du aldrig ska ha barn och att du hatar barn så kommer du tycka att bebsiar är det finaste som finns när du väl blir gravid. Det är svårt att förklara, modersinstinkten, du ser på livet och andra människor på ett helt annat sätt.
-Att älska din bebis mer än du älskar något annat, trots att du aldrig träffat henne/honom.
-Uppmärksamheten du får av dina vänner och din familj, hur hjälpsamma och rädda de är om dig. De hjälper dig med allt och vill ditt och din bebis bästa.

Behöver jag skriva ännu mer eller, kan sitta här hela natten och rabbla upp saker
.

Sen finns det ju förstås nackdelar med att vara gravid, men de nackdelarna behöver nödvändigtvis inte vara att man blir fet, får hängbröst och att man spyr i nio månader (pantade brud..)

-Jag själv har faktiskt inte spytt någonting under min graviditet, men att man gör det är förstås en nackdel. Dock spyr man inte under hela graviditeten (!!!) utan oftast bara de tre första månaderna..
-Bristningarna på kroppen. Jag själv har inte fått så mycket, bara en jälva massa på röven och lite på insidan av låren. Nyss märkte jag även lite på magen, men jag var tvungen att böja mig bakåt för att se dem i spegeln.
-Man blir vig som ett kylskåp typ. Kan knappt böja sig ner, eller resa sig upp utan att göra ifrån sig ett stön.
-Kramperna.. Har haft kramper i både mitt vänstra ben och i min högra arm. Men det är inget man märker av varje dag hela dagen, utan ibland innan när man ska sova. Det kan jag leva med.
-Ryggvärken! gosh, det är nog det värsta.. Att inte kunna stå upp i fem minuter innan man får ont i ryggen är inte kul. Sitter man ner för länge får man ont i ryggen. Ligger man fel får man ont i ryggen! Men massage och att ligga på en värmedyna brukar hjälpa.
-Halsbrännan. Jag har som tur är inte märkt av den så mycket, bara ibland när jag ska sova.

Nackdelarna med att vara 17 år och gravid är ju allt man måste ge upp i sitt liv. Jag kan t ex inte följa med mina kompisar ut och festa, alla planer man hade för det kommande året får man antagligen ställa in, man kommer inte kunna spendera lika mycket pengar på sig själv som man gjorde innan, då det är väldigt dyrt med barn.
Men dessa konsekvenser är sånt man får ta. Tyvärr har jag inte kommit så långt än att jag kan säga att det är värt det, men det tror jag att det är. Det är ju somsagt den bästa present man kan få.
Sen kan jag ju plugga senare, jag kan åka utomlands och festa med kompiar osv när jag är äldre, då mitt barn är så pass gammalt att den klarar av att vara hemma hos mormor/morfar någon vecka utan mig. Så mitt liv är verkligen inte förstört, allt jag vill göra nu som jag inte kan göra, kan jag skjuta upp och helt enkelt göra senare.

Det positiva med att vara såhär ung och fräsh när man får barn är ju att folk antagligen kommer fråga om vi är systrar (om det blir en flicka) när hon är 18 och jag 34 ;) haha. Nejmen, barn kräver ju mycket energi ur en. Man ska leka och ta med dem till parken, och de bråkar och skriker. Och i min ålder så är man väl som piggast typ, så det är kanske lättare att klara av allt på det sättet. Sen mogenheten, jävla tjat om den hela tiden.. Det finns 15-åringar som jag tycker är mycket mognare än vissa 25-åringar jag stött på. Så jag tycker inte att det har ett dugg att göra med åldern.

Men som sagt, ni vet inte hur det är att vara 17 år och gravid. Walk a mile in my shoes, så kan vi snacka sen.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Fjortis ?

2010-01-15 @ 12:35:38
Postat av: mmkk

jag vet inte hur det är att vara i sin sits eller hur du känner.



jag blockade dej för att jag verkligen inte orkar läsa negativa kommentarer längre. och du är en av som dom alltid kommenterar negativt.

så där fick du svaret på det.

2010-01-16 @ 02:51:54
URL: http://mkcollection.devote.se
Postat av: mmkk

och nej, jag tog inte illa åt för att du kallade mej fjortis.

jag vet vem jag är och är nöjd med det, sen är det upp till var och en att kalla mej för vad dom vill.

2010-01-16 @ 02:53:33
URL: http://mkcollection.devote.se
Postat av: Lina Storm

Det finns så otroligt många fler nackdelar, men även många många fler fördelar. Jag tycker att det oftast är fel att skaffa barn som ung, för dom flesta gör det av fel anledning och då blir barnet lidande. Och det är väldigt få som förstår att man måste tänka vad behöver barnet innan man tänker vad behöver jag, det är väl en av dom svåraste sakerna att ändra på, att man har ett annat litet liv som måste gå före allt. Men det är som du säger, ålder spelar ingen roll alls. Bara man skaffar barn av rätt anledning. Och är villig att verkligen ge upp allt för det barnet och så, då tycker jag att det är helt underbart med folk som skaffar barn.



Så lycka till :)

2010-01-16 @ 09:34:34
URL: http://livetsomenlina.blogspot.com
Postat av: Cicci

Du har helt rätt elin, mycket bra skrivigt!

2010-01-16 @ 09:57:52
Postat av: elin, bitches.

sv mmkk: Men helt seriöst, tror du att jag reagerar positivt på att du skriver att jag är en patetisk tjej som skaffar barn för uppmärksamhetens skull? Du får ju förfan tänka innan du publicerar sånna inlägg, att du kan få den responsen! Sen ger jag blanka fan i om du tar åt dig av att jag skriver fjortis, eller inte. Jag skrev inte det för att du skulle bli ledsen eller arg, utan för att det är så jag ser dig. Som en fjortis, och det har jag gjort läääänge, varje gång jag ser dig. Och det har jag sagt till dig, även irl.

2010-01-16 @ 19:13:12
URL: http://eliinmattsson.blogg.se/
Postat av: elin, bitches.

sv Lina Storm: Ja självklart, men jag kom inte på allt just för stunden då jag skrev inlägget (:



Tack så mycket, i alla fall.

2010-01-16 @ 19:17:37
URL: http://eliinmattsson.blogg.se/
Postat av: elin, bitches.

sv Cicci: Tack Cicci (:

2010-01-16 @ 19:17:57
URL: http://eliinmattsson.blogg.se/
Postat av: mmkk

men förklara då, vad är det som får dej att se mej som en fjortis?

är det för att jag är blond och har löshår precis som typ alla kändisar också har?

för att jag sminkar mej?

för att jag INTE ligger runt med alla jag träffas?

för att jag finns ?

för att jag inte umgås med fjortisar?

berätta snälla du, vill veta så jag kan ändra mej.

och nej du har inte sagt till mej irl att jag är en fjortis isf hade jag pratat med dej om det. du har bara sagt till mina vänner att jag är det.

2010-01-17 @ 08:43:15
URL: http://mkcollection.devote.se
Postat av: elin, bitches.

sv mmkk: Nu får du väl bestämma dig? Nyss struntade du totalt i vad jag eller någon annan tycker om dig, nu vill du helt plötsligt ändra på dig för att jag tycker du är en fjortis?

Du beter dig som en omogen 13-åring det gånger jag träffat dig! Jag skiter väl i vem du ligger med, det vet jag ingenting om och vill heller inget veta :S

För det första pratar jag inte med dina kompisar, bara Mandy, och jag har visst sagt det till dig, sen om du har förträngt det eller något det vet inte jag. Men that's it.



Sen tycker jag det är rätt omoget av dig att blockera mig från att kommentera i din blogg, när du fortsätter att diskutera med mig i MIN blogg? Är du den enda som har rätt att reagera på det folk skriver, men andra får inte bli irriterade över vad DU skriver i din blogg? I don't get it.

2010-01-17 @ 13:20:52
URL: http://eliinmattsson.blogg.se/
Postat av: eddie

jag håller inte med det du strök under i mks text, visst finns det atetionhores , det finns ju människor till allt.

men om du inte stämmer in på det idealet varför ens bry sig? , om du vet själv att du inte är sån och att du känner att du kan ta hand om ett barn så fine! no one blames you.

men som det framsog i texten var ju pappan bara 12-13 år , och hon 14-15 , killar är väldigt omogna i den åldern så det var ju inte den bästa texten till att gämnföra detta med att åldern inte spelar någon roll,killen satt ju då och levde ett ''normalt'' tonårsliv/barn liv medans mamman fick jobba skiten ur sig i skolan för att försörja sitt barn , lite orättvist? det är därför jag och många andra tycker att det finns en viss åldersgräns när man skaffar barn , 17 och uppåt tycker jag iallafall är okej som tjej , sen så är ju killar inte mentalt redo förens dom är i 20 års åldern och uppåt.det hela handlar ju om att man ska kunna fostra,och se till att barnet mår bra och att man ska kunna göra sitt barn till en bra människa , misslyckas man med det tycker jag personligen att man inte är en bra förälder , då har man inget med barn att göra, men om man känner att man kan uppfostra ett barn och att man har resurser och att man vet att man kan göra något bra av det eller åtminstånde göra sit bästa så är det klart att man ska ha barn.

2010-01-19 @ 23:11:41
URL: http://gaylord.devote.se
Postat av: elin, bitches.

Sv Eddie: Jag strök under det hon skrev om 16-åriga mammor, inte 13-åriga pappor? Men vet du vad, jag skiter fullständigt i vad du/ni eller resten av världen tycker om vilken ålder man minst borde vara för att skaffa barn! Alltså.. tror du att jag satt hemma tillsammans med min pojkvän när jag var 16 och sa "kan vi inte försöka skaffa barn?"?! Nej, inte direkt, utan vi använde inte skydd några enstaka gånger och då blev det såhär! Jag tror det är så med de allra flesta unga föräldrar, de planerar inte själva att bli gravida utan det bara blir så. "Varför inte bara göra abort då?" kanske vissa säger. Att göra abort är inte direkt som att gå och klippa sig.



Jag tycker bara att folk som inte vet ett skit om hur det är att vara ung mamma/pappa och som heller inte känner någon som är ung förälder, bara ska hålla käften stängd! För ni vet inte hur det är, ni har ingen rätt alls att komma och säga hur det är och hur gammal en förälder måste vara för att skaffa barn. Varför tror ni att ni kan allt vad det gäller detta ämnet? seriöst, jag är så trött på skitsnack som inte stämmer, liksom vem i helvete går och skaffar ett barn för att få uppmärksamhet!? Varför är man patetisk för att man är 16 år och gravid? Kan du svara på det?

Sen handlar det inte om åldern överhuvudtaget. det finns fucking 40 åringar som inte är mentalt redo, du vet ingenting om hur det är alls. Shit, vad ni är trångsynta. Det finns ingen ålder man fyller och helt plötsligt blir mentalt redo för någonting. Det handlar om hur man är som person! F-A-T-T-A D-E-T N-Å-G-O-N G-Å-N-G!!!

2010-01-21 @ 15:34:34
URL: http://eliinmattsson.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Man blir så irriterad när folk tror att man inte är tillräckligt mogen och redo för någonting på grund av sin ålder! Alla mognar olika fort både psykiskt och fysiskt så en 16-åring kan mycket väl vara redo för att skaffa barn! Frågan är bara om mamman föder barnet för att hon inte klarar av att göra abort eller för att hon helt enkelt vill ha ett barn. Och vid en så ung ålder brukar det oftast inte vara planerat. Gör man abort så gör man det antagligen för barnets bästa. För att man kanske inte har pengar till att försörja det, inte känner sig redo för det, har andra drömmar eller liknande. Men trots att det var ett "misstag" så kan man växa med tanken och om man tror att man kommer kunna älska sitt barn och verkligen ta hand om det så spelar åldern ingen som helst roll tycker jag! Eftersom det viktiga för barnet är att det blir älskat och väl omhändetaget och ungen bryr sig inte ett dugg om ifall dens mamma är 17 eller 27!



Dock är det bra att möjligheten till abort finns! För alla som är så unga är inte tillräckligt mogna för det.



Jag tycker att unga mammor är otroligt duktiga och jag beundrar dem för det de gör! Så stå på er trots vad sånna där dumma ungar säger :)

2010-02-01 @ 21:23:26
URL: http://lovisaaas.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0