Vad ska Du rösta för?

Nu är det ju val på G, om inte mindre än 13 dagar för att vara exakt. Vem man än pratar med så ställer folk frågan "vad ska du rösta på?". För det första, får jag inte rösta då jag fyller 18 TRE dagar efter valet, typiskt. För det andra är det väldigt svårt att ge ett svar på rak arm. Hade jag fått rösta i år så (i hate to say it) hade jag nog röstat blankt. Inte för att jag inte har några åsiket, snarare tvärtom - jag tycker för mycket. Och det finns tyvärr inget parti som idag representerar just mina specifika åsikter. ett parti kanske har tre punkter jag håller med om till 100 %, men som också har två punkter som jag aboslut inte håller med om. Då kan jag ju inte rösta för det partiet.
 Jag blir förvirrad av allt politiktjaffs, mona sahlin, dittan och dattan. Nu kommer vissa tycka att jag är dum i huvudet som tycker såhär, men det skiter jag i.

Hade jag fått rösta om två veckor så hade jag antagligen röstat för Sverige Demokraterna i all ära. Och nej, jag är inte rasist. Det är inte Sverigedemokraterna heller. Jag tycker att deras riktilinjer låter väldigt bra, inte sämre än något annat parits riktlinjer. Skillnaden mellan dem och andra partier är att de faktiskt inser att man ska ta hand om sina egna, alltså oss svenska ungdomar, pensionärer och kvinnor osv, först och sen hjälpa invandrarna.

Det finns inga jobb för oss unga. Letar du efter jobb på internet t ex, står det i många fall att de söker en erfaren arbetare. De är alltså sällan öppna för ny arbetskraft utan letar istället efter folk som kanske jobbat i 20 år. Arbetsförmedligen ska vi inte ens prata om. De kan lika väl lägga ner skiten. Jag fattar inte grejen med den. Du skriver in dig på arbetsförmedlingen, och i samma stund som du gör det måste du gå med på att kanske ta ett jobb som ligger 30 mil från ditt hem, om det är det enda jobb de kan hitta åt dig. De kräver alltså att du måste lämna hem och familj för att få ett jobb. Tar du nu inte detta jobbet, så blir du sparkad från arbetsförmedlingen. Frågar man då herren eller kvinnan på arbetsförmedlingen vad de själva hade gjort och hur de hade känt ifall de hade kommit till den situationen är de totalt osympatiska. Svaret blir "Men nu är inte jag i den situationen". Nej, och det är ju sant. Du har ju ett arbete, kul för dig. Ett "arbete" som består av att sitta på röven dag ut och dag in och få människor att känna att de är mindre värda än andra för att de är arbetslösa, för de tycker att det är deras eget fel. Vilken kanonidé att starta en arbetsfömedling.

Vad det gäller bostäder finns det knappt några. Eller jo, det gör det ju i o för sig. De bygger ju hela tiden nya, pampiga moderna höghuslägenheter som kostar si sådär 10.000 kronor i månaden i kallhyra. För de resurserna har ju säkert en arbetslös/arbetssökande pluggande ungdom. Nej, det har VI inte. Men ändå tycker kommunen/staten eller vem fan det nu är som bestämmer, att det är bra om de bygger en massa flashiga lägenheter. Nu talar jag alltså om Jönköping, för det är där jag bor. Det är tydligen viktigare att bygga dessa hus för då ser ju Jönköping mycket snyggare och modernare ut. Varför inte istället bygga vanliga lägenhetshus i brunt /oranget tegel, ett som ser precis ut som de flesta andra normala hus och som kostar lite mindre. Men strunta i oss, i mig, som går ut ur gymnasiet i år och ska kasta mig ut i arbetslivet och det vuxna livet som innebär jobb, eget boende och familj. Jag går en yrkesföberedande linje, men ärlig - vad fan menas med det?

Om vi nu tar itu med dessa problem först, kan vi kanske efteråt försöka hjälpa flyktingarna. Sen får vi ju inte glömma att det faktiskt inte bara är Sverige som är med i EU utan vi är 27 länder som tagit fram regler tillsammans vad det gäller flyktinghjälp så varför kan inte resterande länder hjälpa till att ta in lika mycket flyktingar som vi gör? Och alltså allvarligt, ibland undrar jag hur folk tänker omkring det här. Det finns flyktingar som kommer hit med inställningen att de inte ska rätta sig alls efter våra regler. De begår brott efter brott, får sitta i svenskt fängelse som kostar miljarder. Samtidigt sitter det en utländsk kvinna med två spädbarn som har fått veta att hon kanske inte kommer få stanna kvar i Sverige. Allvarligt, hur i helvete är man funtad?
  invandringen idag går på tok för snabbt. Och att precis alla verkar vara välkomna hit gör inte saken bättre. Många struntar i att lära sig svenska, de lever på bidrag, de förnedrar oss kvinnor och de är inte ett dugg tacksamma. Nu pratar jag av egna erfarenheter, jag vet förståss att inte alla invandrare är som jag just beskrev dem. Men många är! Och det är inte okej.
  Vissa snackar om mångkulturen i Sverige och att vi hade suttit och ätit potatis dag in och dag ut om det inte vore för invandringen och införandet av deras matkultur till Sverige. Men allvarligt, jag tror faktiskt vi hade kommit på själv att man kan lägga lite skinka och ost på en degbit och kalla det för pizza (eller något annat "svenskt" namn). Men hade vi inte varit så smarta så hade antagligen turismen fixat pizza till oss i alla fall. Så förlåt, men det där köper jag inte.

Sen är det dessutom en jävla dubbelmoral. Så fort vi uttrycker oss om invandrare så är vi rasister. Hallå, SD är ju ett levande bevis på det! De är de enda som vågar säga som det faktiskt är vad det gäller invandringen, men då blir de kallade rasister. Men ändå är det okej för invandrarna att kalla oss för svennejävlar, säga att Sverige är ett horland och att de ska k****a våra mammor. Blir de kallade för rasister? Nej. De får säga vad fasen de vill.

Jämnställdheten mellan kvinnor och män tänker jag inte ens gå in, självklart ska kvinnor och män har samma rättigheter som skyldigheter!


Det var skönt att få skriva av sig. Vem vet när jag gör det igen.


Kommentarer
Postat av: Jojjzan

Håller med dig helt klart om det här med SD. Hade jag fått rösta hade jag oxå valt det. Men fyller tyvärr år 17 dagar efter :/

2010-09-06 @ 19:25:00
Postat av: elin, herself.

sv Jojjzan: det är bra! surt att fylla år så sent, nu får man vänta fyra år bara för det..

2010-09-07 @ 08:02:27
Postat av: Rebecca

Jag kan hålla med om att SD skulle kunnat vara en bra röst, men röstar man på SD brukar man bara tänka på invandringen... och det finns andra saker som är viktigare. Hade jag fått rösta (2 månader för ung...), skulle jag valt MP.



Och anledningen till att man kallar SD för rasister är deras bakgrund i nazism och liknande. De brukade uppträda med nazist symbolen knuten om överarmen...



Men annars håller jag med dig. Letar jobb nu, vågar inte ens tänka på situationen med lägenhet då jag åker iväg på universitetet nästa år...!!

2010-09-11 @ 16:55:20
URL: http://subsisting.blog.com
Postat av: elin, herself.

sv Rebecka: Ja, grejen är den att jag vill ju bara ha in dem i riksdagen, jag kan inte se dem som det högsta partiet med Jimmy Åkesson som stadsminister, utan jag vill bara att de får en plats med tanke på att de faktiskt är det enda partiet som vågar ta upp invandringen. Jag tycker även att piratpartiet förtjänar en plats i riksdagen då de tar upp ipred-lagen och vill behålla vår integritet, något som inget av de större partierna tar upp. Jag tycker att det ska finnas partier i riksdagen som inriktar sig på en specifik grej, medan de andra sköter de "större" eller allmäna frågorna så att säga.



2010-09-11 @ 20:52:20
URL: http://elii
Postat av: rebecka

Alltså jag måste bara få delge dig lite kunskap angående valet.. Faktumet att du vill få in SD i riksdagen visar endast på att du är helt ute och cyklar..Har du möjligtvis sett deras valfilm? Pensionärerna/Invandrarna är så vinklad på ett sätt som faktiskt saknar grund och det är i och med att SD påstår sig vilja bygga upp det Sverige som en gång i tiden "var" eller som de ville bygga upp det till men som inte existerat. Alltså alla våras förfäder som byggde upp Sverige, men riktigt så var det inte. Har du läst historia? Sveriges historia dessutom, hur såg livet ut för förfäderna, välfärden, folkhemmen, arbetssituationerna, infrastrukturen..? Inte fan gjorde vi det själva, nej utan vi fick hjälp från kringliggande länder, inkl. turkar, greker och ryssar som skickliga och utbildade arbetare. Deras familjer kom hit till, fick gå i skolan, vara en del i det svenska samhället. På samma sätt som svenskarna själva emigrerade till amerika, för att söka lyckan där och försörja sig när det inte gick för sig i sverige längre för dem. Det du dessutom menar på är att det är endast de som lever i krig och misär får komma hit? Men inte de som söker bättre lycka här med sina kunskaper, för om de skulle göra det tycker du att de tar ditt jobb, eller någon annans "svensk" jobb?! Du känner alltså att det är en sådan skillnad mellan en svensk och en annan människa som möjligtvis föddes inom en annan gräns? Eller gäller det endast dem som för dig känns främmande från fjärran land? För rätta mig om jag har fel, men du ser inga problem med att danskar, finländare, norskor, engelsmän eller amerikaner INVANDRAR till Sverige, eller hur? Och vågar jag säga att det är så för att de utseendemässigt är lik svenskar.. Alltså vart är den här världen på väg. Se till helheten och inte till det som media printar in i huvudet på dig, snälla! Jag har vänner från alla möjliga håll i världen och är det ändå inte det vi vill, vara en del av världen och inte endast en del av "Sverige".

2010-09-13 @ 20:40:52
Postat av: elin, herself.

coola ner ett hekto nu. Läs inlägget förfan innan du får allvarliga utbrott! Jag skriver att jag tycker att man ska se till så att sina egna har det bra med jobb, bostad, sjukvård osv. Så som det ser ut idag, så är det ont om både bostäder och jobb, vi lider av en lågkonjunktur om du har missat det. Därför, med risk för att låta självisk, tycker jag att Sverige först och främst ska se till att vi svenska får det bra först. Sen tycker jag precis samma sak vad det gäller danskar och tjohejsan, men grejen med det är att de lever i samma kultur som vi, Finland ser ut som Sverige, Norges huvudreligion är kristendom. De vet hur man uppför sig i och de vet hur man löser konflikter utan att starta krig och inbördeskrig. DET är skillnaden. Sen är det självklart inte alla som börjar kriga så fort det uppstår ett dilemma, utan det finns ju, tyvärr, de som har en fin karriär i sitt land och som kommer hit till Sverige och får då jobba som sopgubbe (inget illa om dem, absolut inte).

du säger att förr fick de komma hit, gå i skolan och sedan försörja sig. Ja men skitbra, men vad synd att det tyvärr inte är så nu. Det är måånga av Sveriges invandrare som totalskiter i att lära sig svenska, lever på bidrag istället för att jobba, snacka onödigt mycket skit om vårat oerhört osjälviska land trots att de fått komma hit. Sen vad det gäller engelsmän osv, de flesta lever under bra omständigheter till skillnad från Irak, Iran, Afghanistan osv. Så självklart är det väl fler ifrån de länderna än ifrån England som kommer hit. Så att jämföra våra grannländer med de verkligt drabbade länderna är ju helt befängt!

Sen är jag faktiskt en av de få som inte låter media påverka mig så mycket att jag blir totalt hjärntvättad, utan jag kan skapa mig egna uppfattningar , tack så mycket lilla gumman.

2010-09-13 @ 23:05:13
URL: http://eliinmattsson.blogg.se/
Postat av: rebecka

Jag fick aldrig något utbrott utav det jag läste utan jag ville bara delge dig lite information och återigen visste jag redan i förväg vad jag skulle få för svar. Jag tackar för svarat. Det jag fastnade för denna gång är hur du säger att de från grannländerna "uppför" sig som vi gör i Sverige. Kan du helt seriöst säga, med handen på hjärtat att det är så att att alla (eller som jag förstår dig majoriteten) svenskar beter sig så fint till jämförelse med en utländsk? Nej! Jag måste även få berätta att bidrag inte direkt något som folk strävar efter att leva på vare sig du är svensk eller utländsk. Alla vill ju arbeta, ha något att gå upp för på morgonen och komma hem ifrån istället för det helvete som att vara bidragstagare innebär.Du blir ju granskad från topp till tå. Men jobben finns ju inte, det är ju ett skämt. Man kan vara hur smart och intelligent som helst men du vet att det är svårt för hon/han som inte ser helsvensk ut eller har ett annorlunda namn att få ett jobb.. så det där med att ungdomarna inte "vill" lära sig svenska stämmer nog inte riktigt men det som jag upplever är att du bygger upp det som "vi" och dem. svenskar och utländska("de som inte är kristna, skapar krig och har en annan hudton och enligt dig inte anpassar sig") vilket skapar segregation! helt klart. Dessutom kan du väl inte sitta här och säga att det är befängt att jag jämför de drabbade länderna med grannländerna för det är just så det ligger till. Du skiljer på invandrare och INVANDRARE? Det du påstod, var att rätta mig om jag har fel, att svenskarnas jobb blir ifråntagna dem, eller hur.. Kristen som muslim, religion är skit. Det är rasistiskt och skapar segregation. En intressant fråga till dig dessutom om du vill vara snäll och svara? - Du skriver att man i första hand ska ta hand om svenskarna först och sedan invandrarna. Vilka i dagens samhälle, känner du är svenska nog och förtjänar denna hjälp som du pratar om. Drar du streck gällande de som sköter sig, utbildar sig, värnar om landet och det som inte gör det eller hamnar man först i kön så länge du är blond, blåögd och heter "svensson" eller "andersson"?

- "Det är måånga av Sveriges invandrare som totalskiter i att lära sig svenska, lever på bidrag istället för att jobba, snacka onödigt mycket skit om vårat oerhört osjälviska land trots att de fått komma hit."

Dessa som du pratar om här är ypperligt få, jag har själv hört vänners och bekantas föräldrar pusha sina barn till att utbilda sig för att det enda alternativen de "får" är att få väldigt bra betyg, vara ambitiösa och engagerade i hopp om att få ett någorlunda bra jobb som de egentligen är överkvalificerade för eller jobba i en pizzeria? Samtidigt, ja så finns det skitfolk överallt, sådana som inte bryr sig men det ligger inte i etniciteten utan i individens syn på samhället, dess etik och moral i livet vilket är svårt att ändra på, tyvärr.

2010-09-14 @ 11:55:36
Postat av: elin, herself.

det handlar inte om att svenskarna beter sig så himla fint, det handlar om att det finns olika lagar och regler från land till land. och tyvärr tycker många i andra länder att bråk och krig är en lösning på konflikter. Så jag säger verkligen inte att sverige är fina i kanten, men kommer man till ett helt annat land, med helt andra lagar, och en helt annan kultur så är det väl klart att de har svårt att anpassa sig till det direkt, det är det jag menar med att "uppföra sig" vilket jag inser nu var ett dåligt ordval.

Nej självklart är det väl ingenting man strävar efter, men det finns dem som heller inte orka jobba. Tro mig, jag lever tätt intill en sådan person som inte vill jobba. De tycker att det verkar smidigare att leva på bidrag, de tror att de får allting serverat på ett silverfat, pengar, bostad osv.

Men du kan inte säga att det är svårare för utländska att få ett jobb än vad det är för en svensk? Så fort du har en synlig tatuering, oavsett om det är ett litet hjärta eller en dödskalle, eller om du har en viss klädstil, en viss frisyr osv så är det väldigt svårt att få jobb. Du måste se ut på ett "acceptabelt" sätt för att få komma in i arbetslivet, det är en jävligt ytlig värld vi lever i.

Har aldrig ens NÄMNT ordet "hudtorn" eller "svart" eller något som relaterar till de. Du kan vara svart om du har en svensk mamma men en svart pappa. Så det säger jag absolut inte. Sen är det faktiskt många som struntar i att lära sig svenska. Jag tycker personligen att det är kränkande att ett gäng utländska sitter i sitt klassrum tillsammans med svenskar och snackar på sitt eget språk, vem vet vad de sitter och säger om oss? Sen vilket språk de föredrar att snacka hemma, det struntar jag i. Men jag tycker det ska vara ett krav att kunna prata svenska så att man blir förstådd, man behöver inte prata flytande rikssvenska utan brytning, men så att man förstår vad människan säger.

Ja religion är skit, tycker i alla fall jag som ateist.

Nej de blir inte ifråntagna, så skulle jag inte uttrycka det. Det handlar mer om att Sverige verkar prioritera att skaffa jobb åt invandrarna mer än de prioriterar framför allt oss ungdomar.

Nej det är en svår fråga hur man skildrar det. Men jag tycker att de som blivit födda, vuxit upp i Sverige hela sitt liv, vare sig du har utländsk bakgrund, ska få hjälp framför en flykting som varit i Sverige i något år.

Nej de är inte ypperligt få! Hade de varit så få hade jag inte haft dessa åsikter. Men tyvärr har jag mest träffat på människor som dessa i mitt liv. Sen tycker jag att det är synd att de placerar alla invandrare på ett och samma ställe, för då blir det ju att de fortsätter prata sitt eget språk istället för att lära sig svenska.



2010-09-14 @ 23:27:23
URL: http://eliinmattsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0