snart är det jul..

.. ja det går undan, känns som om det var sommarlov förra veckan. Och efter jul är det babydags, hihi (a)
Jag vill ha februari NU, längtar ihjäl mig! Tänk när jag får hålla min lilla bebis i min famn för första gången.. aaw.

Var ledig idag, men ingen sovmorgon för det. Kunde inte sova längre än till 8 + att jag var tvungen att springa på toaletten tjugo gånger, hehe. Men när Ronja hade slutat så åkte vi upp till a6. Åt på mcdonalds (jag kommer väga 100 kg om en vecka typ, haha..) och kikade lite på ikea. Köpte lite ljus och sånt som behövs nu när det är så mörkt.
Sen var jag inne på h&m och jag kunde inte låta bli att gå in till barnavdelningen och kolla! Så himla söta kläder! Så små. Tänk att man själv varit sådär liten, haha.. svårt att tro ibland. Aja, köpte i alla fall med mig lite.


Leoparddräkten blev jag kär i så fort jag såg den, är svag för leopardmönstrat, haha.
Den andra är ett litet set med en body, sparkdräkt, t-shirt, byxor och mössa. Blev irriterad
först för hittade bara set i rosa eller blått, varför ska allting gå i de färgerna? Men tillslut hittade
jag vit/grön. Eftersom att jag inte har någon som helst aning om vilket kön det är så.



Och igår gjorde jag glukosbelastning.. THANK GOD att man bara gör det en gång under graviditeten! Usch det var vidrigt! Först tog hon ett blodprov och efter det skulle jag dricka den här sockerlösningen.. Tänk att inte ha ätit på 15 timmar ungefär, och sen ska du dricka sockervatten och sen sitta o glo på vårdcentralen i två timmar? Hade  precis druckit upp glaset med lösningen och tänkte "puuh, äntligen har man det här överstökat!" men neeeej, då kommer sköterskan och säger "tyvärr måste man dricka två glas, hehe." Fan vad gott.. trodde jag skulle spy när jag hade druckit upp det andra glaset. Men som tur väl var så gjorde jag inte det, då hade jag antagligen fått göra om alltihopa.
Men de två timmarna gick snabbt, satt och spelade quadrapop på mobilen, helt besatt av det spelet haha.


Iförrgår kväll tittade vi på Angelicas teater. Hon spelade död hora.. hm. Haha, men hon var jätteduktig. Hon hade en liten present till mig, tihi. Coolaste nappen - född hårdrockare! Awesome !! Tack Angelica!

 

Gravid i vecka 28
(graviditetsvecka 29)

Du har klarat av 70 % av graviditeten
Du har 83 dagar kvar till förlossningen

 

Bebisen

Bebisen är nu ungefär 25 cm från huvud till stjärt, 40 cm från topp till tå och väger omkring 1300-1400 gram.

Hjärnan fortsätter att utvecklas och bildar nu alla veck och vindlingar som karaktäriserar en fullt utvecklad hjärna. Håret på bebisens huvud blir längre.

 

Man kan nu få en antydan till om bebisen vill komma ut med fötterna eller huvudet först. Bli inte orolig om det visar sig att den ligger med fötterna nedåt; det finns fortfarande tid för den att vända sig, och din läkare kan också försiktigt försöka vända på bebisen.

Du

Översta delen av din livmoder är nu c:a 7,5 cm ovanför naveln och din viktökning ligger förmodligen mellan 7 och 11 kg.

Du kommer förmodligen att besöka MVC varannan vecka från och med nu, även om det varierar från landsting till landsting. Vecka 28 utförs en del viktiga tester, som t.ex. om du har graviditetsdiabetes, järn och rhesusfaktor för att se om du är Rh negativ eller positiv, och om du kommer att behöva gammaglobulin efter förlossningen för att förhindra att din kropp bildar antikroppar mot din bebis blod.

 


Bara jag som tycker min mage är liten, haha!?

 


Kommentarer
Postat av: em

Hej! Du skrev tre bra saker om dig själv i somras. Tänkte nu ordna ihop något kul för alla som deltog! Förslag på vad det kan vara? Antingen någon fest, bio whatever. Kom med förslag så ska jag försöka ordna ihop något kul! Skriv förslag, blogg och ålder i ett mail till - [email protected]

2009-11-27 @ 13:37:09
URL: http://emelojs.blogg.se/
Postat av: Anonym

har du kräkts mycket under din graviditet?

2009-11-28 @ 12:13:32
Postat av: elin, bitches.

sv: Nix, ingenting faktiskt. Bl a därför jag inte misstänkte att jag var gravid fören väldigt sent.

2009-11-28 @ 12:32:20
URL: http://eliinmattsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0