DÖDSSTRAFF!

En tjej här i Jönköping hade skrivit ett inlägg om dödsstraff i sin blogg, där hon skrev att dödstraff borde finnas i Sverige och att hon spottar på den svenska lagen som är skrattretande och löjlig och att svenska fängelser är finare än hotell "typ".

Jag tycker att man ska vara försiktig när man uttrycker sig om ett sånt här ämne, då det faktiskt är ett VÄLDIGT viktigt och starkt ämne, man ska stå för sina åsikter som ska ha en grund, alltså inte bara "jag vill ha dödsstaff för det skulle göra Sverige bättre." Utan man ska kunna utveckla sina åsikter, vilket vissa tyvärr inte kan göra! De bara tycker och tycker, men kan inte säga VARFÖR de tycker som de gör.

Jag kommenterade i alla fall hennes inlägg:

Dödsstraff hjälper nog inte. Det är ju att döda någon det med?
Visst, fängelser i Sverige har hög standard men sitter man i fängelse har man förlorat det viktigaste av allt - sin frihet. Och då tror jag inte att god mat och en dator gör saken bättre. Dödsstraff är ett stort och viktigt ämne och man borde veta lite mer om det och ha starka åsikter om man överhuvudtaget ska ta upp det ämnet.

Då fick jag det här svaret, ifrån en 17 årig kille vid namn Eddie som också bor här i Jönköping:

elin asså snälla du, dödsstraff ska dom som dödat har`:) för vad finns det för liv att komma tillbaka till sen? familj vänder dig ryggen och folk spottar på dig på stan, då gör man dom bara en tjänst som theres mördares advokat sa , när han är ute igen så hoppas jag att han kan leva ett normalt liv , det kommer han aldrig göra!. frihet? hahaha DOM SPRINGER JU UT OCH IN NÄR DOM VILL FÖRFAN om det är nån som borde läsa lite så e det du. och är det ingen stark åsikt från mks sida då att hennes vän tekniskt sett blivigt mördad? yttra dig inte om du inte vet nått sj herregud.

Jag står inte ut med dumma människor, men försökte hålla mitt lugn när jag svarade på hans kommentar:
Till Eddie: Förstår du inte att öga för öga, tand för tand inte fungerar? Varför ska det vara olagligt för vanliga civila männsikor att döda någon men helt okej för folk som arbetar inom rättsenheten? I många länder är det också okej att andra kommer och tittar på avrättningarna, är det okej? Att folk vill ha dödsstraff visar bara att vi stannat i utvecklingen inom vissa saker.
PRECIS! Det är ju det som är straffet! Vänner, familj och i stort sätt hela samhället vänder dig ryggen, du har inget liv när du kommer ut! Dödsstraff är både lindrigt samtidigt som det är totalt omoraliskt! Du säger att Sophie "tekniskt" sätt blev mördad, skulle du vilja göra hennes mördare en tjänst då, genom att avrätta honom? Hade du inte hellre sett honom lida och bli spottad på?
Springer ut och in? Du menar att en som blivit dömd för mord (eller sitter inne för något annat) kan när han/hon vill gå ut med sina kompisar en dag och fika, eller följa med på en fest? Skulle inte tro det. Friheten och hoppet är det bästa en människa kan ha, man förlorar både och när man mördar någon och hamnar i fängelse!!
Jag skrev att man borde ha starka åsikter om man ska ta upp det här ämnet, för det är ett jävligt viktigt ämne där man inte bara kan slänga ut sig saker hur som helst, man ska ha en stark grund till sina åsikter! Jag yttrar mig om det mesta då jag faktiskt är allmänbildad och vet vad etik och moral innebär. Vet också vad dödsstraff innebär och vad jag tycker och tänker om det, men du verkar inte veta ALLS vad du tycker eller vad du snackar om.. Eddie!

Det kanske framstår rätt klart att jag är totalt emot dödsstraff, både för att det är dubbelmoral och omänskligt men samtidigt för att det är ett lindrigt straff gentemot att sitta inlåst och verkligen må dåligt för vad man gjort.

Är det någon som håller med mig eller tycker att det ligger något i vad Eddie (och många andra) säger om dödsstraff? Skriv gärna! Att föra diskussioner och argumentationer är det jag lever för, så var inte blyga för att säga vad ni tycker och tänker för det är mer än välkommet!


Nu ska jag äta och sen ska jag färga mitt hår, HEJ!

Kommentarer
Postat av: mmkk

asså elin ? det var någonting jag skrev, jag menade inte att du och eddie skulle börja argumentera om detta. och om du ska göra det, gör det irl och inte genom min blogg.

och jag har ingenting med detta att göra, emn eddie är en av mina närmaste vänner och jag förstår vad han menar, emn det kanske inte du gör. så det är bättre att ni tar det irl ist för genom min blogg.

och dra inte in mej i detta heller.

2009-11-03 @ 19:30:02
URL: http://mkcollection.devote.se
Postat av: elin (:

sv: Varför tror du att jag skrev det i min blogg nu istället för att fortsätta skriva på din blogg? Hur ska jag kunna göra det irl? Har aldrig träffat människan och vet inte alls vem han är. Har heller inte dragit in dig i detta, det var du själv som gjorde, för jag nämnde inte ens ditt namn eller din bloggadress i mitt inlägg så.. (:

2009-11-03 @ 19:34:52
URL: http://eliinmattsson.blogg.se/
Postat av: eddie

skrev ett svar i min blogg , om du fortfarande är intresserad så e de bara att kolla :) föresten jag är inte dum lilla vännen och försök inte få det låta som om du är nått haha.

2009-11-03 @ 20:42:24
URL: http://gaylord.devote.se
Postat av: elin (:

sv: försökte kolla men du gav ju ut en bloggadress som inte var i bruk, så det var rätt svårt (: Jo man är dum om man inte kan skriva ordentligt eller stava till blivit (utan g)

2009-11-03 @ 21:02:16
URL: http://eliinmattsson.blogg.se/
Postat av: eddie

okej konstigt hade vg+ i slutbetyg:)

2009-11-03 @ 21:40:09
URL: http://gaylord.devote.se
Postat av: elin, bitches.

sv: hm, okej konstigt eftersom man inte kan få VG+ i sina betyg (: Men vi ska inte sitta här och jämföra betyg, då kommer du bara att känna dig dum :)

2009-11-03 @ 21:51:10
URL: http://eliinmattsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

en sista grej , nej det vet jag men på junedal så hade jag gränsen till mvg då + visar det sen står det bara vg på papprena. nej jag har inte alls bra betyg och har inget med intelligens att göra, jag skolkade mycket för jag blev mobad pga att jag var bög och lärarna fattade inte det utan trodde jag skolkade för att jag höll på med droger och socialen blev inkopplad och massa skit och jag hade inte bra tider helt enkelt så det förstörde nian , men hann åtminstånde jobba upp kärnämnena och andra ämnen i sista minuten. som sakt jag vill inte bråka mer men ville bara säga det

2009-11-03 @ 22:54:20
URL: http://gaylord.devote.se
Postat av: Sara

Inte för att på något sätt lägga mig i eran diskussion, men det stavas just så Elin. Diskussion och inte diskution. Tänk på att du själv inte stavar rätt alla gånger innan du hackar på andra som stavar fel.. Annars finns det ett uttryck för sådant och det är "Kasta inte sten i glashus"

2009-11-17 @ 18:43:28
Postat av: elin, bitches.

svar till Sara: oj tänkte inte alls på stavningen där. Självklart vet jag att det stavas diskussion men är man irriterad och vill skriva av sig så snabbt som möjligt så blir det lätt hänt att man råkar skriva något ord fel! Ser du några andra stavfel? Nej precis. Och när jag sa till honom om att han inte kunde SKRIVA ordentligt, är det en annan sak än att STAVA fel. Kan du inte skillnaden så lär dig den. Tycker det är jävligt irriterande när folk skriver "e" och "de" i inlägg/kommentarer istället för att skriva "är" och "det" ! Så du behöver inte lägga din näsa i blöt om du inte förstår vad det handlar om :)

2009-11-17 @ 18:53:31
URL: http://eliinmattsson.blogg.se/
Postat av: Sara

Du kommenterade i alla fall hans stavfel och det var det jag kommenterade. Du har dessutom skrivit diskution flera gånger i din blogg, annars hade jag inte reagerat på det.

2009-11-17 @ 18:59:05
Postat av: elin, bitches.

sv Sara:S om du ser ovan så har han en hel del stavfel och han skriver som jag gjorde när jag var 12 år ungefär, när det var coolt att skriva e istället för är! Och om jag nu stavat fel till det lilla ordet fler i flera inlägg, kan du visa mig var tack? :) Sen ställde jag en fråga, ser du några andra stavfel?! Eller ska jag omformulera min fråga så att du förstår den bättre denna gången?

2009-11-17 @ 19:37:41
URL: http://eliinmattsson.blogg.se/
Postat av: Sara

Eftersom du nu måste ha svaret på din fråga så nej jag har inte hittat några stavfel i dina texter som jag har stört mig på. Och ja självklart kan jag visa dig var:

Alltså, hur moget är det på en jävla skala då? Tror de allvarligt talat att man ens VILL komma tillbaka till det skit stället om deras diskutioner på rasterna går åt till att sitta och snacka om praktikanterna? Så fort man gick på toa så sa kärringarna något om att man inte skötte sitt jobb. Ska man behöva be om lov för att få gå på toa?

Där - tror du mig nu?

Jag ser hur han skriver och det enda jag säger är att jag inte tycker att man kan klaga på andras stavning om man själv stavar fel i inlägget som man diskuterar. Men så är jag ju bara en präktig apa också..

2009-11-17 @ 19:52:59
Postat av: elin, bitches.

sv Sara: Nej precis.

Oj jag ber så mycket om uuuursäkt att jag stavade fel till det ordet i två inlägg. SHOOT ME! Men kära nån, att du ens orkar? Ja, du är en präktig LIIITEN apa som inte har någon fritid eftersom att du måste sitta här och skriva till mig var 5e minut om hur jag stavar fel till ett jävla ord? Fast vad gör en scout när det är för kallt för att vara ute och vandra i skogen..?

2009-11-17 @ 20:04:15
URL: http://eliinmattsson.blogg.se/
Postat av: Sara

Oj du har fördomar om scouter också, intressant. Och du betonar liten. Hm.. har det något med min längd att göra? I så fall tycker jag du är riktigt barnslig. Jag trodde helt ärligt inte att du skulle göra det till en så stor grej men när du väl gjorde det så kunde jag inte låta bli att svara. Eftersom jag, som du kanske vet, tycker om att diskutera saker så tycker inte jag att det är att inte ha något liv men det är ju din åsikt och den får jag väl respektera då. Men om jag får fråga så undrar jag vad jag har gjort för att bli hatad? Hat är en väldigt stark känsla som få förtjänar att bli utsatta (om man nu kan kalla det för det) för. Sen grattis till dig att du har bra betyg - förstår inte på vilket sätt det rör oss i int dock.

2009-11-17 @ 20:11:24
Postat av: elin, bitches.

sv Sara: Haha nej, jag frågade bara vad ni gjorde när ni inte kunde vare ute och vandra i skogen? ;) Göra vad till en stor grej? Men lilla gumman, hur ofta vågade du öppna käften och diskutera med mig i skolan? Inte särskilt ofta, för du och dina scoutkompisar från INT vågar inte diskutera irl utan använder internet och skriver era åsikter om. t ex hur ni tyckte att jag och Ronja var rasister! Men inte vågade ni säga det till oss i skolan, right? Och det är en av anledningarna till att jag hatar er, och om du tycker det är barnsligt så får du väl tycka det. Men ni gav inte mig en chans så varför skulle jag då ge er en chans? Jag tycker inte om någon av er, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra vilket ni säkert märkt väldigt väl eftersom jag uttryckt mig om det, inte bara här i min blogg utan även i skolan. Så innan du börjar kalla mig barnslig så kanske du borde skaffa lite stake - utanför internet.



Jag vill bara bevisa för er att bara för att ni går internationella klassen (av någon jävligt konstig anledning?) så betyder inte det att ni har bäst betyg och att ni är de bästa eleverna i hela skolan - för det är precis det ni tror, ni är PRÄKTIGA SMÅ APOR!

tack och godnatt.

2009-11-17 @ 22:33:43
URL: http://eliinmattsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0