.

Godmorgon. Idag är det den 13e, tror jag ska köpa en lott då, 13 är mitt turnummer hehe.
Men först ska jag äta frukost, youghurt med multi cherios (hur det nu stavas) mums! Sen tänkte jag kanske gå och kolla lite på stan. Antingen när pappa kommit hem ifrån jobbet vid två eller själv. Vi får se. Sitter här och gäspar och ögonen rinner. Jag brukar inte gå upp såhär tidigt (gick upp för en timme sen, tog ett tag att skriva detta inlägget) , sover iaf till 12 oftast. Fast nu måste man väl bli van vid att gå upp typ halv 7 igen, kul!

Btw, så skulle jag skriva om mitt sommarjobb på sjukhuset Ryhovs produktionskök. Alltså där de gör all mat till patienterna som bor där. Jag ville skriva det efter jag hade slutat, men glömde totalt bort det så får göra det nu.

Vissa av kärringarna som jobbade där, hade varit där i 28 år, alltså börjat jobba där under praktiken när de gick i skolan, och sedan aldrig lämnat den arbetsplatsen!? Fattar inte hur de har stått ut sålänge, jag tyckte tre veckor var totalt skitsurt. Fast i början tyckte jag att det var helt okej. De anställda verkade schyssta och praktikanterna som var där var i min ålder, lite äldre. De hälsade jättetrevligt när jag gick in i köket första dagen då min chef presenterade mig för dem. "Här klarar jag nog av att vara i tre veckor" tänkte jag. Emelie, emelojs.blogg.se, var där samtidigt som jag, så när hon var där satt jag oftast och pratade med henne på rasterna, hon var en schysst tjej.
På det här stället var det verkligen praktikanterna vs de anställda (med undantag från en råtta)! Aldrig varit med om 50 åriga tanter som sitter och snackar så mycket skit om andra som de gjorde! Alltså, alla snackar väl skit.. när de är 13-18! Men 40-50 år? Hallå! Man fick höra allt möjligt när man kom till jobbet vissa dagar. Emelie var borta några dagar pga av personliga anledningar som hon också talade om för chefen bl a. Så när hon inte var där, satt alla kärringar såklart och sa en massa grejer om Emelie . "Hon får inte komma hit någon mer gång, detta var första och sista gången hon arbetade här! Hon sköter inte sitt jobb"
Kärring: Emelie kommer tillbaks imorgon.
"Manlig" anställd": *suck*
Kärring: HA! saknar du henne eller?
"Manlig" anställd": Nä!
Kärringarna: hahaha!
Alltså, hur moget är det på en jävla skala då? Tror de allvarligt talat att man ens VILL komma tillbaka till det skit stället om deras diskutioner på rasterna går åt till att sitta och snacka om praktikanterna? Så fort man gick på toa så sa kärringarna något om att man inte skötte sitt jobb. Ska man behöva be om lov för att få gå på toa?
Samma saker som de sa om Emelie sa det ungefär om mig också efter att jag hade varit sjuk i 4 dagar. "hoppas inte hon tror att hon får några pengar nu, när hon aldrig är här. Ansvarslöst är det!" Det är väl förhelvete inte deras problem om jag får mina pengar eller inte, det är ju inte direkt de som betalar ut min "lön" om man ens kan kalla det så. 3 600 för tre veckors slavarbete. För slavarbete är precis rätta ordet. Så fort det var något tråkigt som behövdes göra, t ex diska, så hörde man alltid "Eh Elin kan du ta disken? Emelie kan du ta disken? Simon kan du ta disken?" Trots att vi stod och höll på med annat, när det fanns anställda som var ute och rökte och inte gjorde någonting. Det var alltid praktikanterna som skulle göra skitjobben. Men man förstår ju varför de varit kvar där i 28 år, finns väl inget annat ställe som skulle överväga att anställa de surkärringarna!
Något förvånande var också maten. De gjorde hur många potioner med mat som helst och skickade ut, och fick precis lika mycket tillbaka som man var tvungen att slänga. Om de hade de gjort ett fullt bläck med panerad fisk , så kunde de få tillbaka bläcket utan att någon ens rört fisken, då måste det slängas. Varför? Jo för att "det finns inga vitaminer kvar i den maten som kommer tillbaka och därför kan den inte sparas". Who gives a shit? Man hade väl kunnat spara den så hade de som jobbat där kunnat betala en liten slant för den maten, istället för att man ska stå hemma och laga mat som man ska ha med sig till jobbet för att man inte får mat där. Hur kul är det att stå och laga en massa mat och sen så måste man slänga allt? Sedan finns det famljer som inte har råd till mat, all den maten som slängdes där på en dag skulle kunna mätta säkert 50 familjer på 2 vuxna och 2 barn!
Efter att man hade gjort, t ex mos, delat upp det i så många potioner som var beställda, och det blev något över så la man det i något sorts värmeskåp. Dit gick kärringarna och smygåt från den maten och satte sig i skalrummet och åt och höll alltid uppsikt utifall chefen skulle komma in. "Säg förfan inte att vi gör såhär bara!" sa de alltid.. hehe nejdå. Men jag önskar att jag hade gjort det. Förstört för dem. Förtjänar de verkligen. Ja det finns mycket dåligt och lite bra att säga om den arbetsplatsen. Men alla ni som bor i jönköping, får ni praktik där, BYT!


Kommentarer
Postat av: Lina

ja kanske också skulle köpa mig en lott då 13 är mitt turnr också :O

2009-08-13 @ 11:33:57
URL: http://sommarslyna.blogg.se/
Postat av: Matildaa

ffin blogg =)

titta gärna in hos mig och släng

en kommentar!

ha en bra dag, kram =)!

2009-08-13 @ 11:55:03
URL: http://matildaarosqvist.blogg.se/
Postat av: Matildaa

sv; tack =)

2009-08-13 @ 13:07:08
URL: http://matildaarosqvist.blogg.se/
Postat av: Lina

haha ja de är de faktiskt.. :)

2009-08-13 @ 13:17:28
URL: http://sommarslyna.blogg.se/
Postat av: Emma-Liisa

Rösta på mig till veckans blogg är du snäll (A)

Tack i förhand :D

2009-08-13 @ 13:20:18
URL: http://emmamikkola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0